Dankzij mijn blog kan ik van tekstschrijven leven
Toen ik jaren geleden mijn blog startte, was dat vooral omdat ik zin had om te schrijven. Ik zou dat natuurlijk ook in een dagboek of notitieboekje voor mezelf kunnen doen, maar een klein podium creëren voor mezelf leek me toen een goed idee. Ik ben gek op een podium.
Natuurlijk werd ik daarbij geïnfluenced door alle toffe fitgirls en lifestyle bloggers die ik op Instagram volgde. Die meiden hadden in mijn ogen alles: ze waren stuk voor stuk beeldschoon, hadden een podium en kregen aandacht. Maar wat me het meest boeide was het geld dat ze met hun blog verdienden en de gratis spulletjes die ze kregen. Dat wilde ik ook. Don’t judge me, het was 2015.
Een blog is een online visitekaartje
Spoiler: ik heb nooit dikke cash met mijn blog verdiend. Of – sprak zij hoopvol – NOG nooit. Ik schrijf wel af en toe gesponsorde berichten. In ruil voor geld, of soms als barterdeal: voor mijn artikel ontvang ik dan producten (zoals sportkleding en producten om mee te koken) of diensten (zoals een sportschool abonnement).
Maar mijn blog heeft er wel voor gezorgd dat ik nu werk als tekstschrijver en daarvan goed kan leven. Ik zal uitleggen hoe dat is gegaan.
Een eigen column
In 2016 zat ik bij een hardloopgroepje. Elke dinsdag trainden we of op de atletiekbaan, of in een park. De toenmalige eindredacteur van het WeesperNieuws trainde bij hetzelfde groepje. Ik schreef toen veel op mijn blog over hardlopen. Zo kwam het – vermoed ik – dat de hardlopende eindredacteur mijn blogs ook las en dus mijn schrijfstijl leerde kennen.
Op een novemberavond in 2016 kwam de eindredacteur na de baantraining naar me toe. Hij vroeg of ik interesse had om maandelijks een column te schrijven voor het WeesperNieuws. Ik voelde me vereerd. Een eigen column, hell yes!
Vanaf dat moment schrijf ik maandelijks een column (tot op de dag van vandaag). Deze column schrijf ik non-profit, ik verdien er niks mee. Maar vanaf het moment dat ik voor de column werd gevraagd ben ik gaan nadenken over professioneel schrijven. Dat was wat ik wilde!
Lang verhaal kort: een half jaar later schreef ik me in als tekstschrijver bij de Kamer van Koophandel. En een jaar later verkocht ik mijn logopediepraktijk om fulltime te gaan schrijven.
Mijn column in het WeesperNieuws heeft al meerdere opdrachtgevers opgeleverd. Soms heel direct (freelancer voor het WeesperNieuws) soms via via (‘ik las je column, schrijf je ook webteksten?’)
Wat ik wil zeggen
Het moraal van dit verhaal: mijn blog was een start om ‘aan de wereld’ te laten zien wat ik in huis had. Een online visitekaartje. Als ik niet had geblogd, had de eindredacteur van het WeesperNieuws nooit geweten dat ik kon schrijven. Dan had ik nooit een column gekregen. En dan had ik misschien nooit van schrijven mijn beroep gemaakt.
Bloggen werkt dus voor mij. En het kan ook voor jou(w bedrijf) werken. Benieuwd hoe? Hier leg ik uit waarom (zakelijk) bloggen loont.